Muistilista yritystoimintaa aloittavalle
Päätös yritystoiminnan aloittamisesta on uudelle yrittäjälle todella merkittävä ja usein koko elämää mullistava muutos.
Tulevan yrittäjän pää on täynnä ideoita ja suunnitelmia liittyen yrityksen ydintoiminnan pyörittämiseen. Mukana on myös moni kysymyksiä, kuten miten hoidan kirjanpidon tai palkanlaskennan ja osaanko hoitaa yrityksen veroasiat.
Keräsimme tiiviin tietopaketin, josta toivomme olevan apua kaikille yritystoimintaa suunnitteleville tuleville yrittäjille.
1. Miten hoitaa yrityksen kirjanpito?
Yrittäjänä sinun on tärkeintä keskittyä yrityksesi ydintoimintaan ja liiketoimintasi arjen pyörittämiseen. Ulkoistamalla kirjanpidon osaavalle tilitoimistolle, säästät omaa aikaasi – ja usein myös hermojasi.
Yhteistyö tilitoimiston kanssa kannattaa aloittaa jo ennen yrityksen perustamisesta, koska yrityksen kirjanpitovelvollisuus alkaa heti perustamispäivästä. Kirjanpidon ulkoistaminen on panostus yritykseesi ja osaava kumppani on tukenasi matkallasi läpi yrittäjyyden polun.
2. Minkä yritysmuodon valitsen?
Yleisimmät yrittäjien käyttämät yritysmuodot ovat yksityinen elinkeinonharjoittaja eli paremmin tunnettu nimellä toiminimiyrittäjä (tmi) tai osakeyhtiö (oy). Osaamme vuosien kokemuksella auttaa sinulle sopivan yritysmuodon valitsemisessa.
Toiminimiyrittäjyyden valitsevat usein henkilöt, joiden yritystoiminta perustuu omaan työpanokseen ja henkilökohtaiseen osaamiseen. Toiminimellä toimivan yrityksen perustaminen on helppoa. On hyvä huomioida, että tässä yritysmuodossa olet henkilökohtaisesti vastuussa yrityksen varoista ja veloista.
Osakeyhtiön voit perustaa yksin tai yhden tai useamman yhtiökumppanin kanssa, mutta hallitukseen tarvitset vähintään yhden varajäsenen. Osakeyhtiössä toiminnasta vastaavat hallitus ja toimitusjohtaja. Osakeyhtiön perustaminen onnistuu tänä päivänä täysin sähköisesti. Perustaminen vaatii kuitenkin hieman enemmän perehtymistä kuin toiminimiyrittäjyys. Osaavana kumppanina autamme sinua läpi koko prosessin.
Omaan yritystoimintaan parhaiten sopivaa yritysmuotoa voi selvittää esimerkiksi vertailemalle eri yritysmuotoja suomi.fi -sivustolla.
3. Mistä saan rahoituksen yritykselleni?
Aloittelevalle yrittäjälle on olemassa erilaisia rahoitusmahdollisuuksia. TE-keskus voi myöntää Starttirahaa aloittelevalle päätoimiselle yrittäjälle. Tähän kannattaa tutustua ennen toiminnan aloittamista, koska Starttiraha tulee hakea ennen yrityksen perustamista.
Yrityksen käyttöpääomaa varten voit myös hakea rahoitusta pankista tai Finnveralta. Mikäli päädyt hakemaan yritystoiminnalle ulkopuolista rahoitusta, tulee sinulla olla laadittuna liiketoimintasuunnitelma. Autamme sinua myös liiketoimintasuunnitelman laadinnassa.
4. Mitä velvollisuuksia minulla on yrittäjänä?
Perustamisilmoituksen yhteydessä yritys ilmoitetaan tarvittaviin verohallinnon rekistereihin. Samalla alkaa myös kirjanpitovelvollisuutesi. Yrityksesi toimialan mukaan, sinun tulee huolehtia mahdollisista toimialaan liittyvistä luvista ja velvoitteista. Asiantuntijoillamme on laaja kokemus eri toimialoista ja niiden vaatimuksista.
Vakuutukset täytyy hoitaa kuntoon heti yritystoiminnan alusta alkaen. Yrittäjänä olet itse vastuussa pakollisesta eläketurvastasi, joten YEL-vakuutuksen tulee olla kunnossa. Samoin mahdolliset alakohtaiset vakuutukset on oltava voimassa. Mikäli palkkaat työntekijöitä, on sinun huolehdittava työnantajan lakisääteisistä vakuutuksista sekä työterveyshuollon järjestämisestä.
Monet velvoitteet, asiakirjat ja mutkikkaat veroasiat voivat aiheuttaa harmaita hiuksia ja unettomia öitä. Osaava kumppani auttaa sinua hoitamaan niin yrityksesi lakisääteisen kirjanpidon, tilinpäätöksen ja veroilmoituksen kuin myös nukkumaan yösi rauhassa.
5. Miten yritykseni kirjanpito käytännössä hoituu?
Markkinoilla on useita erilaisia sähköisiä taloushallinto-ohjelmia, jotka helpottavat päivittäisiä yrityksen kirjanpitoon liittyviä toimintoja. Osaava yrittäjä voi hoitaa kirjanpidon itsenäisesti, mutta suosittelemme yrityksen koosta riippumatta etsimään itselle sopivan kumppanin.
Meillä asiakkaat pääsevät hyödyntämään käytössämme olevaa Fennoan sähköistä taloushallinnon ohjelmistoa, jonka käyttö on äärettömän helppoa ja turvallista. Ohjelmisto tarjoaa useimmille yrittäjille kaikki tarvittavat ominaisuudet yrityksen talouden hoitoon.
Sähköinen taloushallinnon ohjelmisto sopii hienosti kaiken kokoisille yrityksille. Voit tutustua Fennoaan tarkemmin palveluissamme.
6. Miten asiakkuus Päijänteen Tilikeskuksen kanssa etenee?
Aloitamme kartoittamalla tarpeesi ja teemme sinulle tarjouksen yhteistyöstä. Mikäli päädymme aloittamaan yhteistyön, määrittelemme tarkemmin työnjaon kanssasi ja sovimme henkilökohtaisen yhteyshenkilösi sekä luomme tarvittavat sähköisen asioinnin valtakirjat.
Käymme läpi taloushallinnon ohjelmiston ja perehdytämme sinut sen käyttöön. Olemme käytön alussa aktiivisena tukenasi sekä myöhemmin tarpeen mukaan. Voit aina kysyä meiltä neuvoja ja ohjeita.
Hoidamme yrityksesi taloushallintoa sovitulla tavalla, tuotamme säännölliset raportoinnit ja reagoimme tarvittaessa muutoksiin. Roolimme on olla tukenasi, jotta sinä voit keskittyä omaan työhösi. Meiltä saat aina henkilökohtaista palvelua ja tukea taloushallintosi hyvään hoitamiseen.
Haluaisitko kuulla tarkemmin palveluistamme?
Ota yhteyttä tai varaa tapaaminen asiantuntijamme kanssa.